Er yoga også tantra?

Er yoga også tantra? En reise inn i nærvær og forbindelse

"Er yoga også tantra?"

Dette var spørsmålet som utløste en dyp diskusjon under mesterklassen min på Olso Tanra-festivalen. I stedet for å gi et enkelt ja eller nei-svar, tok vi fatt på en utforskning – gjennom refleksjon, dialog og kroppsliggjort erfaring – for å forstå den dypere sammenhengen mellom yoga og Tantra.

Definere Tantra: The Path of Presence

Til å begynne med inviterte jeg gruppen til å dele sine tanker:

"Hva er Tantra for deg?" spurte jeg.

En deltaker svarte: "Opplev det guddommelige gjennom kroppen."

En annen la til: "Bevissthet i det nåværende øyeblikk."

En tredje reflekterte: "Forbindelse med min essens og alt rundt meg."

Hvert svar belyste en annen fasett av Tantra, men de delte alle et felles tema: tilstedeværelse.

Hvis Tantra handler om tilstedeværelse – om å fullt ut oppleve livet gjennom vår kropp, pust og sanser – så kan all yoga som engasjerer kroppen faktisk betraktes som tantrisk.

Men er det så enkelt?

Dansen mellom yoga og tantra

Vi tok et skritt videre.

"Hva er yoga for deg?" spurte jeg.

En student nølte før han svarte: "Jeg vet ikke helt ennå. Det er derfor jeg er her - for å utforske hva det kan være for meg."

Denne ærligheten var et perfekt utgangspunkt. Yoga, som Tantra, er ikke noe vi forstår gjennom teori alene – det er noe vi opplever.

Yoga inviterer oss til å bevege oss inn i øyeblikket. Den kaller oss tilbake til kroppen, inn i pusten. Og ved å gjøre det oppløser den illusjonen om atskillelse – mellom oss selv og verden, mellom bevegelse og stillhet, mellom innsats og overgivelse.

En deltaker sa det vakkert:

"For meg handler yoga og Tantra om å være med min egen energi, og også med andre."

"Nøyaktig!" Jeg svarte. "Det er en vakker opplevelse, ikke sant? Det er som en party!"

Latteren bølget gjennom gruppen.

Men dette var mer enn en metafor. Selve ordet fest har dyp betydning - det betyr å være en del av noe. Og dette er hjertet av Tantra: å overvinne illusjonen av separasjon og huske at vi hører til.

Western Tantra vs Indian Tantra: To perspektiver

På dette tidspunktet introduserte jeg et viktig skille: forskjellen mellom vestlige og indiske tilnærminger til Tantra.

I Vesten blir Tantra ofte sett på som en vei for å frigjøre blokkeringer – enten det er emosjonelle, psykologiske eller fysiske – som hindrer oss i å overgi oss fullstendig til livet.

Tenk på et sosialt samvær. Hvor ofte sliter vi med å være fullt tilstede? Vi kan føle oss selvbevisste, usikre på hvordan vi skal engasjere oss, distrahert av indre angst. Western Tantra jobber med å løse opp disse barrierene, slik at vi kan flyte mer fritt i livets dans.

"Gir dette mening?" spurte jeg.

Gruppen nikket samtykkende.

I kontrast, indisk Tantra tar en annen tilnærming. Det hjelper deg ikke bare å gi slipp – det tester og utfordrer deg.

Den spør stadig:

  • Er dette opplevelsen du virkelig ønsker å være en del av?

  • Forbinder du deg med noe ekte, eller er du fanget i illusjoner?

Indiske tantriske tradisjoner bruker ofte ekstreme metoder for å provosere dyp selvransakelse. Mens Western Tantra fokuserer på å frigjøre blokkeringer, konfronterer indisk Tantra oss med dem – presser oss hinsides komfort, og krever at vi stiller spørsmål ved tilknytningene våre.

Dette førte oss til et kritisk spørsmål:

"Forbinder vi oss med vår dypeste sannhet, eller finner vi bare en annen distraksjon?"

Tantra som en åndelig vei: frigjøring eller nytelse?

Dette brakte oss tilbake til kjernen av diskusjonen.

"Handler Tantra bare om å ha det bra?" spurte jeg. "Eller er det en åndelig vei?"

Tradisjonell Tantra er forankret i jakten på frigjøring - sanskritbegrepet Mukti , som betyr frihet fra syklusen av fødsel og gjenfødelse. Det endelige målet for en Yogi er å realisere enhet med det guddommelige - å våkne til forståelsen av at sjelen i meg er det samme lyset i deg, og at all eksistens er ren bevissthet.

Imidlertid er måten Tantra har utviklet seg på i den moderne verden annerledes. I stedet for å forsøke å unnslippe denne verden, er vårt fokus i dag på å omfavne den fullt ut – å bruke dette livet som en mulighet til å helbrede, vokse og våkne.

"Tantra i dag handler om å si: 'Jeg er i live. Jeg er inkarnert. Og jeg ønsker å være fullt ut til stede i denne opplevelsen'."

En deltaker reflekterte: "Så, det handler om å være i både dualitet og ikke-dualitet på samme tid?"

"Nøyaktig!" sa jeg. "Og det krever et sterkt nervesystem - for å kunne holde begge virkelighetene samtidig."

Tantra Beyond the Self: The Collective Experience

Da vi nærmet oss slutten av diskusjonen, introduserte jeg et viktig punkt til.

Mange mennesker nærmer seg Tantra som en individuell streben – søker personlig opplysning, dypere nytelse eller til og med den "ultimate orgasme." Men ekte Tantra handler ikke bare om meg – det handler om oss.

"Praksisen vi gjør har en umiddelbar innvirkning på menneskene rundt oss," forklarte jeg. "Tenk om vi kunne ta denne praksisen utover lukkede rom - hvis vi virkelig kunne utstråle denne energien i våre daglige liv."

Gruppen satt i stillhet og absorberte dette.

"Selv noe så enkelt som et smil," fortsatte jeg, "hvis det kommer fra et virkelig hjertesentrert rom, kan flytte energien rundt oss. Det er Tantraen jeg ønsker å praktisere."

Fra forståelse til opplevelse

Med det gikk vi inn i den fysiske praksisen – pusting, bevegelse, meditasjon – og lot kroppen integrere det sinnet hadde utforsket.

For til syvende og sist er ikke Tantra noe vi intellektualiserer – det er noe vi lever.

Konklusjon: Er yoga tantrisk?

Så, etter dette dypdykket, hvordan kan vi svare på det opprinnelige spørsmålet: Er Yoga også Tantra?

Det avhenger av hvordan vi definerer yoga.

  1. Hvis vi definerer Yoga i klassisk Sāṅkhya-Yoga-forstand som beskrevet av Patañjali, så nei—Yoga er ikke Tantra. Klassisk yoga, forankret i Sāṅkhya-filosofien, ser på kroppen og sansene som distraksjoner og søker transcendens gjennom tilbaketrekning. Den er dualistisk ved at den skiller Puruṣa (ren bevissthet) fra Prakṛti (den materielle verden).

  2. Hvis vi definerer Yoga i Hatha Yoga- forstand, så ja – Yoga er dypt tantrisk. Hatha Yoga utviklet seg fra tantriske tradisjoner, spesielt de fra Nath-yogiene, som brukte kroppen og pusten som verktøy for transformasjon. I motsetning til klassisk yoga, omfavner Hatha Yoga Prakṛti (naturen, den fysiske verden) som en vei til opplysning.

  3. Moderne yoga, som i stor grad er basert på Hatha Yoga, beholder tantriske elementer, men har ofte mistet sine dypere energiske og spirituelle praksiser. Mye av moderne yoga fokuserer på fysiske stillinger, men røttene er i tantrisk shaivisme.

Dermed har moderne yoga, som er sterkt påvirket av Hatha Yoga, mer til felles med tantra enn med klassisk yoga. Imidlertid blander mange moderne læresetninger fortsatt elementer fra begge tradisjonene.

I stedet for et enkelt ja eller nei, er det virkelige svaret:

"Yoga og Tantra deler et dypt historisk og filosofisk forhold. Hatha Yoga er utvilsomt tantrisk i opprinnelse, men klassisk yoga er det ikke. I dag beholder mange yogapraksiser tantriske elementer, selv om ikke alle er fullt forankret i tantra."

Til syvende og sist kan praksisen med yoga være tantrisk - hvis vi nærmer oss den som et middel til å engasjere oss fullt ut i livet i stedet for å flykte fra det.

Forrige
Forrige

Beyond the Body: Finne balanse mellom askese og moderne yogas besettelse av utseende

Neste
Neste

Skjæringspunktet mellom lydhealing og moderne psykoterapi